انتخابات 93؛ نگرانی از تقلب و ترس از ناامنی ها

Untitled-1

زمامداران کشور افغانستان همیشه کوشش کردند که برای رسیدن به قدرت از راه های غیرمنطقی و خلاف قانون وارد عمل شوند و همیشه همینطور قدرت را بدست آورده اند و از قدرت برکنار شده اند. چیز زیادی به انتخابات نمانده و هنوز چالش های گوناگون  بر سر این موضوع همچون ترس از تقلب و ناامنی ها فراگیر شده؛ دقیقا در ماه حمل سال 1393 ه ش برای بار سوم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برگزار می گردد که قبل از شروع نگرانی ها را در بین مردم به وجود آورده است.

در گزارشی از موسسه انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان «فیفا» پرده از نارسایی های دور اول پروسه ثبت نام رای دهندگان برداشته شده بود و بیان گردیده بود که اگر پروسه ثبت نام به همین ترتیب پیش برود انتخابات شفاف برگزار نخواهد گردید.

در گزارش فیفا آمده بود: «بیش از ۱۰۰۰ نفر در ۲۵ ولایت بدون ارائۀ اسناد، کارت رای دهی را گرفته اند، بیش از ۴۰۰۰ کارت رای دهی به افراد زیر سن  در ۲۱ ولایت توزیع شده است، در پنج ولایت ۱۳۴ مورد تخلف توزیع کارت در غیاب افراد شناسایی شده است، توزیع بیش از یک کارت برای افراد واجدا شرایط در ۶۸ مورد در پنج ولایت دیده شده، چالش امنیتی سبب شده است توزیع کارت رای دهی در ۱۴ محل که شامل ۹ ولایت می باشد برای ساعت ها و روزها مختل شود.»

فیفا اضافه می کند میزان اشتراک زنان در مرحله اول ثبت نام کم رنگ بوده، که عوامل آن عدم حضور پولیس زن در مراکز ثبت نام وعدم باز کردن این مراکز در شهر و در نزدیکی قطعات نظامی بوده است و چهار مورد تهدید کارمندان کمیسیون ثبت شده است.

موارد یاد شده تنها گوشه ای از چالش های انتخابات سال 93 می باشد که شفافیت در انتخابات را زیر سوال برده است.

زنان هرات در انتخابات93

شماری از زنان نامزد شورای ولایتی در هرات از عدم برگزاری انتخابات به موقع و عادلانه در این شهر خبر می دهند و می گویند که عملکرد دولت بر سر برنامه های برگزاری انتخابات شورای ولایتی باورشان را به برگزاری یک انتخابات شفاف از بین برده است.

14 میزان آخرین روز برای ثبت نام نامزدان شورای ولایتی بود که بیش از 240 تن بسته های معلوماتی را بدست آوردند که از میان 178 تن بشمول 23 بانو خود را نامزد نموده اند.

عزیزه توخی یکی از بانوانیست که می خواهد عضو شورای ولایتی هرات شود او بیست سال است که در یکی از مکاتب شهر هرات آموزگار است و تاکنون هزاران کاردان را به جامعه تقدیم نموده است و هدف کنونی وی خدمت بیش از این برای مردم است او خود را کاندید ساخته اما از شفاف نبودن انتخابات و موجودیت تقلب هراس دارد.

1380441_199758510209817_1479532355_n
در همین حال گروهی از زنان دور هم آمده بودند و کمپاینی تحت نام «رای من از کیست؟» را راه اندازی نموده تا زنان را برای شرکت در انتخابات تشویق کنند.

1004994_199758253543176_1375964667_n

همچنان طارق آرین مدیر اطلاعات و روابط خارجه کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که با وجود چالش های گوناگون مقابل زنان در انتخابات پیش رو چه در شورای ولایتی و چه انتخابات ریاست جمهوری باز هم از بین 150هزار کارت توزیع شده بین مردم هرات 40 فیصد از اخذ کننده گان کارت های رای گیری را بانوان تشکیل می دهند.

ترس از ناامنی ها

ترس از بحران امنیتی  دوامدار و حتی شروع جنگ های داخلی از جمله عوامل مهمی است که امنیت کشور را واداشته تا ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی را حفظ کنند، که یک لحظه غفلت باعث یک عمر پشیمانی است.

فرهاد  یک تن از باشنده گان هرات می گوید:» در شرایط کنونی تضمین امنیت انتخابات از سوی نیروهای امنیتی مهم ترین مبحث است تا  که باز نیمی از مردم ما قربانی انتخابات نگردند.»

از سویی هم محمد نعیم غیور کارشناس سیاسی به این باور است که در حال حاضر برگزاری انتخابات در کشور چالش های زیادی را به بار خواهد آورد و این امر سبب می گردد، تا مشکلات کشور از این هم بیشتر گردد.

غیور می گوید:» هنوز مردم افغانستان به این باور ندارند که نیروهای امنیتی افغان توانایی تامین امنیت کشور را داشته باشند.»

نبود امنیت یکی از عوامل مهم در برگزاری انتخابات می باشد وضعیتی که همزمان با خروج نیروهای ناتو در سال 2014 روند برگزاری انتخابات را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید

روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی…

نگرانی مردم از انتخابات تقلبی…

بیان دیدگاه